Senin, 27 Oktober 2008

BASA SUNDA ( Essay ) "TAKSI"

"Entong boro Gusti, Nu Maha Tingali, pelayan di rumah makan Padang ge apaleun ka karuptor mah" kitu cenah ungkapan anu katangkep harita, ari maksudna mah kieu, para pelayan di rumah makan Padang geus pada apal mun pareng aya nu ngadon dahar ka tempatna, heg kaasupkeun atawa kaanggap ku para pelayan teh "koruptor", mun beres daharna waktu diitung jeung ditataan naon-naon nu didaharna, mun tea mah jumlahna teh upamana bae Rp 185.000,- sebutkeun weh Rp 285.000,- tah si koruptor teh cenah bakal ngaluarkeun dompetna Rp 300.000,-, bari ngucapkeun : "Kembaliannya, ambil saja !", bari tara-tara acan menta bon, atawa mun tea mah diasongkeun bon tagihanana, sok langsung diririkes, bari lung dialungkeun kana wadah runtah. Geus umum cenah kitu.

Mun neangan duitna gampang ( komo mun tina basilat tea) ngaluarkeunana ge cenah gampang deui.

Tapi lain deui anu kaalaman ku para supir taksi di Bandung, kabiasaan para tamu, khususna nu datangna ti Jakarta, mun pareng naek taksi di Bandung, baheula eta teh keur anyar keneh kota Bandung aya taksi, make keneh argometer harita mah, mun dina argometer teh jumlah Rp 34.000,- upamana, sok dibayar ku duit Rp 50.000,- bari pulanganana tara ieuh dipenta deui, cukup saperti tadi we kitu : "Kembaliannya, ambil saja !" cenah.

Jiga teu pira, tapi mun dilenyepan geura, rambat kamalena teh kapan ka konsumen anu pas-pasan mah matak bobor karahayuan, da mayar taksi asa dirampog basana ge. Konsumen teh jiga aya kawajiban kudu mayar leuwih tea.

Ku kabiasaan jiga kieu teh, lila-lila mah nya katagihan para supir taksi teh, pamustunganana argometer teh diculkeun, malah teu saeutik nu ngahaja diruksak, sangkan nu naek kana taksina teu make argometer deui, tapi saluyu jeung harga nu geus biasa ku maranehanana katarima, malah kabehdieunakeun mah sok aya nu sok rebut tawar heula.

Mun tea mah aya panumpang nu menta disetelkeun argometerna, dijawabna teh bari kukulutus :"Argo na rusak ti jaman Nabi Adam keneh Pa", atawa mun pareng aya nu tatanya teh, ngajawabna matak pinapsueun : "Meuli mobil sorangan we, hayang nu murah mah".
Kabiasaan kieu teh nepi ka emper-emper ka propinsi sejen, malah sok aya semah ti propinsi sejen, mun rek ka imah teh, geus teu wanieun kana taksi, basana teh : "Taksi di Bandung mah make argo kuda" cenah.

Lila sabenerna mah, taksi kota Bandung boga cap "Argo kuda" teh, tapi nya kitu tea, bisnis jalan terus, rejeki mah kapan aya nu ngatur tea, nu pro jeung nu kontra, teu kurang-kurang, tapi angger jigana bisnis taksi di kota Bandung katingali porsina masih keneh "bisa menjanjikan" nepi ka "Blue Bird" armada taksi ti Jakarta, tohtohan milu guyang di jalan-jalan kota Bandung.

Nu dijadikeun kojona ku "Manajemen Blue Bird" harita, nu tumpak taksi "Blue Bird" mayarna, sakumaha nu dicatet tina argometer. "Bayar sesuai Argo" cenah.

Jiga teu sabaraha katingalina, tapi pikeun konsumen jadi pamikat anu kacida ditunggu-tungguna, komo keur konsumen pituin urang Bandung mah, lila-lila cuw-cew ti para konsumen, komo mun pareng aya tamu ti luar kota Bandung, ti awal keneh geus diwanti-wanti, mun naek taksi pake "Blue Bird", cenah.

Akibatna geus pada mafhum, taksi heubeul teu pati dipirosea deui ku konsumen, mun teu rek disebut pada ninggalkeun oge, nepi ka "Manajemen Blue Bird" na sorangan kawalahan, loba teuing pesenan, jeung jigana 100 taksi teh meh-mehan kawalahan, loba pesenan nu kapaksa bolay.

Supir taksi heubeul murka, beakeun panumpang cenah, nepi ka "Blue Bird" pada nalenggoran, nepi ka aya nu diruksak sagala rupa, alesanana rupa-rupa, taksi "Blue Bird" ngaluarkeun leuwih ti 100, pedah nomor urut mobil aya nu ngaleuwihan angka 100 cenah, malah anyar-anyar keneh mah rek demonstrasi deui, mun teu pada ngalelemu mah jigana matak bangkar enya.

Padahal kasang tukangna lain taksi heubeul beakkeun panumpang, tapi memang panumpangna geus embungeun deui naek taksi heubeul nu make "argo kuda" tea.

Mun tadi diawal tulisan, persenan nu dijadikeun kabiasaan, malikeun deui kana cara nu wajar teh jadi hese menerkeunana oge, tuntungna jalan pintas nu digunakeun, demonstrasi, reformasi nu kabablasan tea.

Malah cek Yayat Hendayana mah reformasi kiwari teh wanohna karek kana kabebasanana wungkul, mun aya teu kapanuju, der weh demonstrasi, paheuras-heuras genggerong.

Da jigana, mun tea mah supir taksi heubeul ngagunakeun deui argometer mah, komo mun dibarengan ku tindak-tanduk "anu someah hade ka semah" tea, piraku rek pada ninggalkeun.

Tidak ada komentar: